Fjällhästen tar vara på sina gästers åsikter

Vinter eller sommar, oavsett årstid blir Ammarnäs från hästryggen oförglömligt.

Malin och Osvald på Fjällhästen i Ammarnäs är lyhörda. 
De lyssnar på gästernas råd och låter dem vara med och forma företaget. 
- Det är klockrent, säger Osvald.

Osvald Jonsson och Malin Johansson har tjugo islandshästar i sin verksamhet Fjällhästen. Dessa rids av turister, sommar som vinter, över fjällen. Eller rättare sagt i Osvalds förfäders land.

- Mina förfäder växte upp där, det var deras lappskatteland, berättar Osvald, som har samiskt blod i ådrorna.

Det var också renskötseln som var startskottet för Fjällhästen. Osvald hade under ett par år kört motorcykel när han tog hand om sina renar, men kroppen tog stryk och 1986 bytte han ut hojen mot islandshästen Grani.

Intresset väcktes genast bland både bybor och turister som ville följa med Osvald och Grani på fjällturer. Osvald tog tillfället i akt och grundade Fjällhästen 1987. Åtta år senare kom Malin in i bilden.

Går in helhjärtat

Både Osvald och Malin går in helhjärtat för att utveckla företaget och ta till sig synpunkter - både positiva och negativa.

- Man får otroligt många bra tips från gästerna. De ser verksamheten med andra ögon, säger Osvald. Våra gäster formar företaget så att det blir allt mer ekologiskt och energisnålt.

Fjällhästen använder sig av de kundmätningar som VästerbottensTurism hjälper till med. Och näst intill hundra procent av kunderna svarar på enkäten. Det gäller att uppmuntra dem, menar Osvald.

- När vi rider ut med våra gäster på en tur brukar jag säga åt dem att tänka på vad de skulle vilja förbättra om de skulle köpa företaget av mig. Då känns det positivt för gästen och inte som att de klankar ned, säger Osvald och skrattar.

Naturens Bästa

Totalt över året kan Fjällhästen stoltsera med 1 000 gästnätter. En del besökare rider med på en- eller flerdagsturer och andra väljer att enbart bo i Fjällhästens eget vandrarhem.
All information som gästerna kan behöva finns på Fjällhästens hemsida, inklusive företagets certifieringar.

- Certifieringen Naturens Bästa betyder mycket för oss när det gäller journalister och myndighetskontakter, men medvetenheten om ekoturism ökar även bland vanliga resenärer, säger Osvald.

Som sagt, Fjällhästen satsar på sina kunder - och på att göra rätt. Men finns det något de kan göra bättre?

- Ja, det finns en sak vi är jättedåliga på! Vi har för få souvenirer och för lite profilkläder, som kan öka vår merförsäljning, säger Osvald. Men vi ska bättra oss. Som minne av tiden på Fjällhästen får dock gästerna julkort.

- Vi hoppas också att folk kan lockas till att stanna längre hos oss. Där kommer vi att få hjälp av de vandringsleder som ska byggas i Ammarnästrakten, säger Osvald. Det blir bra för oss.

För mer info och bokning kontakta Fjällhästen.

Mer information

Relaterade artiklar