Prissättning

Hur prissätter man sina aktiviteter? Hur räknar man ut sina kostnader?

Hur prissätter jag min turistiska produkt eller paket?

Priset på en produkt påverkas av många olika faktorer och speglar kvaliteten på tjänsten, konkurrensen, tillgång och efterfrågan samt säsong dvs priset på samma stuga kan variera kraftigt över året. 

För att veta om priset är rätt finns det många olika saker att fundera över. Har vi en produkt eller en produktidé måste vi analysera, vara innovativa, dokumentera och distribuera för att nå vårt mål. Ofta ställs frågan är mitt pris bra - är det för mycket eller för lite? För att kunna svara på om priset är rätt måste vi fundera över frågor som

  • Vad ska ingå i paketet
  • Hur gör andra
  • Vad ingår hos andra
  • Vad tar andra i pris
  • Vilka kostnader har jag
  • Hur ser min kund ut
  • Hur säljer jag produkten - direkt mot kund eller via arrangör

Vad har vi för mål med produkten? Vart vill vi komma? Vi lägger tid och pengar samt energi på produkten därför måste det vara väl genomtänkt.

Vad har vi som är speciellt, USP

Är upplevelsen innovativ eller ser den ut som många andra

Hur ser konkurrensen ut i världen för lika produkter

Vilket pris finns i världen för liknande produkter

Har vi någon konkurrenskraft som vi kan använda

Matchar upplevelsen vår varumärke

Matchar upplevelsen våra kundmålgrupper - vi måste titta på kunden - vill Umeåborna ha samma saker som internationella gäster

Vad söker marknaden efter vad vill kunderna ha. Det största misstaget är att vi säger att vi har en bra snygg produkt, men det är ingen som köper den.

Matchar upplevelsen en trend som vi har identifierat?

Finns det en ny marknad som vi kan utveckla

Har vi resurser att marknadsföra och kommunicera

Tror vi turoperatörer kan sälja

Här följer några grundmallar som ni kan ladda ner och använda när ni prissätter era produkter. 

Prissättning MALL (Eva Karin Kronquist)

Prissättning EXEMPEL (Eva Karin Kronquist)

 

Varför ska vi lämna provision på priset till en arrangör

Resehandelskedjan är komplex och många företag vill inte lämna provision till en researrangör eftersom man tänker på det som en kostnad. Här vill vi vända på kuttingen och säga att det är en marknadsföringsinsats. För varje paket och/eller produkt som du själv säljer direkt till slutkund så krävs viss marknadsföring. Säljer du via en researrangör så gör arrangören marknadsföringen åt dig. Provisionen avgår ju också först när arrangören sålt din produkt.